آشنایی با ۳ دلیل عمده کپک زدن کمد دیواری + راه حل برطرف کردن آن

بررسی عمده‌ترین دلایل کپک کمد دیواری و راه‌های رفع آن
زمان مطالعه: 5 دقیقه
تحریریه بُلج
دوشنبه 7 آذر 1401

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که علت کپک زدن کمد دیواری چيست؟ کمد دیواری یکی از مهم‌ترین فضاهای منزل است؛ هر فردی دوست دارد وقتی کمد را باز می‌کند لباس‌های اتو کشیده و تمیزش را ببیند، نه کپک‌های چسبیده به آن را که باعث ایجاد بوی نامطبوع داخل کمد نیز می‌شود. به‌عنوان علت کپک زدن کمد دیواری می‌توان موارد مختلفی را مطرح کرد. ما در این مقاله مهم‌ترین دلایلی که باعث این ایجاد کپک داخل کمد دیواری می‌شود را به همراه راه حل‌هایشان معرفی خواهیم کرد تا به کمک طریق روش‌های مختلف بتوانید از کپک زدن کمد دیواری جلوگیری کنید.

1- رطوبت کمد دیواری و نشتی آب، اولین علت کپک زدن کمد دیواری

یکی از مهم‌ترین دلایل کپک زدن کمد لباس یا کمد دیواری رطوبت است. ممکن است نشت آب به دلایل مختلف مثل؛ مجاورت کمد دیواری با حمام یا سرویس بهداشتی که به درستی عایق‌بندی نشده و لوله‌های شوفاژ اتفاق افتاده باشد. باید همه موارد بررسی شود و از نشتی آب به داخل کمد جلوگیری کرد.

بهترین راه حل این است که به یک متخصص لوله‌کش، برای تعمیر لوله‌ها تماس بگیرید و علت نشتی آب را پیدا کنید. در نهایت پس از اتمام کار باید درب‌های کمد دیواری به مدت چند هفته باز بماند تا تهویه مناسب ایجاد شود. استفاده از یک عایق ضد رطوبت برای کمد دیواری و رطوبت گیر کمد رختخواب نیز برای پیشگیری از کپک‌ها نیز کاربرد قابل توجهی دارد.

رطوبت، اصلی‌ترین عامل کپک زدن کمد دیواری

2- جنس کمد و کاهش چرخش هوا، عاملی مهم در ایجاد کپک در کمد دیواری

برخی کمدها یا کلوزت روم ها درهای سنگینی دارند که در طول روز به ندرت باز می‌شوند یا حتی ممکن است طی چند روز اصلا باز نشوند. بسته بودن درب‌ها باعث عدم جریان هوا داخل کمد و نهایتا ایجاد کپک می‌شود. برای جلوگیری از ایجاد کپک داخل کمد کافی است درب کمد را در طول روز حداقل چند بار در ساعات مختلف باز کنید تا هوا جریان پیدا کند و مانع ایجاد کپک شود.

3- خانه‌‌های نوساز؛ دیوارهای تازه از عوامل بروز کپک داخل کمد دیواری

یکی از مواردی که به‌صورت مکرر دیده شده ایجاد کپک داخل کمد دیواری در خانه‌های نوساز است. کمد دیواری‌هایی که در مجاورت سرویس بهداشتی، حمام یا لوله شوفاژ نیستند اما همچنان کپک می‌زنند! این موضوع به ساخت و ساز غیر‌اصولی ساختمان برمی‌گردد. هنگام ساخت یک خانه باید بعد از اتمام هر مرحله کار یک زمان مشخص برای خشک شدن آن در نظر بگیرید. اگر بعد از گچ‌کاری زمانی برای خشک شدن آن وجود نداشته باشد رطوبتی که باقی می‌ماند می‌تواند علت کپک زدن کمد دیواری باشد.

راه‌حل این موضوع فقط به صبر و حوصله هنگام ساخت برمی‌گردد و اگر وارد خانه‌ای شدید که با وجود کمد دیواری ریلی جدید شرایط برای کپک زدن کمد دیواری محیا بود برای مدتی درب‌های کمدها را باز بگذارید و به هیچ عنوان لباس‌های خیس را داخل آن نگذارید، حتی لباس‌هایی که کمی رطوبت دارد هم نباید داخل کمد قرار بگیرد. گزینه آخر این است که داخل کمد را رنگ کنید و اجازه دهید خشک شود، سپس از آن استفاده کنید.

ایجاد کپک در کمد دیواری خانه‌های نوساز به‌دلیل ساخت‌وساز غیر‌اصولی

معرفی بهترین راه حل‌های از بین بردن کپک کمد دیواری

نقطه مشترک هر نوع کپک‌زدگی داخل کمد دیواری یا دراور لباس رطوبت است. اما روش‌های متفاوت و مختلفی برای از بین بردن این کپک‌ها وجود دارد که ما در این بخش به موثرترین و مهمترین‌ها اشاره خواهیم کرد.

الف) جوش شیرین؛ بهترین روش از بین بردن کپک کمد دیواری

جوش شیرین یکی از ماده‌های موثر برای از بین بردن رطوبت خانه و کپک‌ها است که معمولا بسیار موثر عمل می‌کند. حتی اگر یک تخت خواب ساده و شیک دارید هم می‌توانید با استفاده از جوش شیرین کپک‌های آن را از بین ببرید. کافی است با استفاده از یک قلمو یا هر چیزی شبیه به آن از جوش شیرین روی محل مورد نظر بمالید و بعد از گذشت حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه با یک دستمال نم‌دار آن را تمیز کنید. نکته مهم در استفاده از جوش شیرین این است که در پایان کار باید یک محل تهویه مناسب در فضا وجود داشته باشد.

از بین بردن کپک کمد دیواری با جوش شیرین

ب) نمک دریا؛ ضدعفونی و تمیز‌کننده

نمک دریا از گذشته‌های دور برای موارد مختلفی از جمله ضدعفونی کردن مورد استفاده قرار می‌گرفته. از نمک دریا برای از بین بردن کپک کمد دیواری استفاده می‌کنند؛ زیرا هم از نظر هزینه مقرون‌به‌صرفه است و هم استفاده از آن هیچ خطری برایتان نخواهد داشت. برای استفاده از نمک دریایی کافی است مقداری از آن را روی سطح مورد نظر بزنید و بعد از گذشت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه با اسفنج یا برس آن را پاک کنید.

اگر قصد تغییر دکوراسیون منزل را دارید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه مقاله چگونه دکور خانه را عوض کنیم را از دست ندهید.

ج) سرکه سفید؛ اسید ضدکپک

سرکه یک مایع اسیدی موثر برای بین بردن کپک‌ها است. برای استفاده از سرکه رفع کپک‌ها باید آن را روی محل مورد نظر اسپری کنید. بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی باید با یک دستمال به آرامی آن را پاک کنید. خواهید دید که سرکه به دلیل اسیدی بودنش به خوبی کپک‌ها را از بین می‌ببرد.

سرکه، ماده اسیدی مناسب برای از بین بردن کپک کمد دیواری

د) زغال؛ از بین برنده نم کمد دیواری

یکی دیگر از کمک‌کننده‌ها که برای رفع نم و بوی بد کمد دیواری از آن استفاده می‌شود زغال است. زغال با جذب رطوبت محیط باعث از بین رفتن کپک و بوی بد آنجا می‌شود و از ایجاد کپک نیز جلوگیری می‌کند. نکته مهم هنگام استفاده از زغال این است که باید درب کمد را باز بگذارید تا هوا در آن جریان داشته باشد.

ز) وانیل؛ از بین‌برنده بوی بد کپک کمد دیواری

علت کپک زدن کمد دیواری تا اینجا به صورت کامل توضیح داده شد. بعد از ایجاد کپک ممکن است بوی نامطبوعی نیز در فضای کمد دیواری ایجاد شود که می‌توان برای از بین بردن این بو از وانیل استفاده کرد. کافی است بعد از قرار دادن لباس‌های کاملا خشک داخل کمد از دمنوش عصاره وانیل برای خوشبو شدن لباس‌ها و فضای کمد دیواری استفاده کنید.

وانیل ماده‌ای مناسب برای از بین بردن بوی بد کپک

شما کپک کمد دیواری را چطور از بین می‌برید؟

در این مقاله مهم‌ترین علت‌هایی که باعث ایجاد کپک در کمد دیواری می‌شود، به‌علاوه بهترین راه‌حل برای از بین بردن آن‌ها توضیح داده شد. اما مهم‌ترین نکته‌ای که باید جهت طراحی و ساخت کمد به آن توجه شود است که باید توسط یک فرد متخصص و ماهر انجام شود تا کار به بهترین شکل ممکن انجام شود و امکان ورود هیچ رطوبتی به فضای کمد دیواری وجود نداشته باشد.

خرید اقساطی انواع کمد لباس جدید از بلج

اگر شما هم درباره علت کپک زدن کمد دیواری و راه‌های از بین بردن آن، تجربه یا نظر ارزشمندی دارید در انتهای همین مقاله با ما و خوانندگان مجله بلج به اشتراک بگذارید.

236
3
0
آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟
  • بله
  • خیر

درود بر شما! خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با
دوستان خود به اشتراک بگذارید

متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌
خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید.

دیدگاه شما
دیدگاه کاربران
  • جدید ترین
  • قدیمی ترین
  • بیشترین لایک

سؤالی دارید ؟ 53138 021

^