کلیدی‌ترین و مهم‌ترین ترفندها و نکات اسباب کشی

کلیدی‌ترین و مهم‌ترین ترفندها و نکات اسباب کشی
زمان مطالعه: 6 دقیقه
تحریریه بُلج
دوشنبه 10 بهمن 1401

کسانی که تجربه اسباب‌کشی داشته‌اند، با سختی‌ها و چالش‌های این کار آشنا هستند. همه وسایل ریز و درشت خانه باید به‌طور کامل و با رعایت نکات ایمنی جمع شوند و به مکان جدید انتقال یابند. اسباب‌کشی هم وقت‌گیر است هم انرژی و توان جسمی زیادی می‌خواهد.

بنابراین باید از قبل برای این کار برنامه‌ریزی کنید و همه مراحل را بر اساس یک مسیر مشخص انجام دهید. دانستن نکات اسباب کشی و همین‌طور داشتن برنامه باعث می‌شود کارها راحت‌تر و زودتر پیش بروند. در این مطلب مهم‌ترین و کلیدی‌ترین نکات اسباب کشی را توضیح می‌دهیم.

1. کارها را زود شروع کنید؛ تهیه لیست کارهای اسباب کشی

در روزهای منتهی به اسباب‌کشی با حجم زیادی از کار و فعالیت مواجه هستید. جمع‌آوری وسایل، بسته‌بندی آن‌ها، تمیز کردن خانه جدید و خرید لوازم مورد نیاز جزو کارهایی است که در مدت‌زمانی محدود باید انجام دهید. مثلا برخی افراد خیلی از وسایل قدیمی را به خانه نو نمی‌برند و باید زمانی را هم به خرید سرویس خواب جدید یا مبلمان و فرش اختصاص دهند.

همه این‌ کارها به چند هفته زمان نیاز دارند. بنابراین ابتدا برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهید و لیستی از کارهای پیش‌رو تهیه کنید. حالا نوبت به انجام کارها به ترتیب اولویت می‌رسد. با این روش همه برنامه‌ها در زمان مشخص خود انجام می‌شوند. نداشتن برنامه و به تعویق انداختن کارها باعث می‌شود همه چیز به دقیقه نود موکول شود. در این‌صورت زمان کم می‌آورید، از نظر ذهنی و جسمی به شدت خسته می‌شوید و در نهایت همه چیز با عجله و همراه با آسیب به وسایل منزل انجام می‌شود.

تهیه لیست قبل از روز اسباب کشی

2.  بسته‌بندی وسایل؛ انجام کارهای قبل از اسباب کشی

وسایل منزل برای جابه‌جایی باید کاملا بسته‌بندی شوند. برای بسته‌بندی صحیح لوازم بهتر است به این نکات اسباب کشی توجه کنید:

●    اولین قدم این است که ابزارهای مورد نیاز برای بسته‌بندی را تهیه کنید. لوازمی مثل کارتن در اندازه‌های مختلف، چسب، طناب، ماژیک، قیچی، پارچه‌های قدیمی و روزنامه باطله به کار می‌آیند.

●    وسایل را در دسته‌بندی‌های مرتبط با هم در جاهای مشخص جمع‌آوری کنید. مثلا لوازم آشپزخانه، پوشاک، شکستنی‌ها، رختخواب‌ها، وسایل صوتی و تصویری و کتاب‌ها را جدا جدا در قسمت‌های مختلف قرار دهید.

●    همه وسایل سنگین را داخل یک کارتن قرار ندهید. مثلا اگر همه کتاب‌ها داخل یک کارتن بروند، بسیار سنگین می‌شوند و کار جابه‌جایی به مشکل می‌خورد.

●    بعد از بسته‌بندی روی هر کارتن یک برگه بچسبانید و نام محتویات دقیق را روی آن بنویسید. حتما روی مکانی که قرار است جعبه به آن‌جا منتقل شود، تاکید کنید. مثلا روی کارتن حاوی لوازم آرایشی و بهداشتی نام اتاق خواب را بنویسید. کارتن‌های حاوی وسایل شکستنی هم باید با یک ضربدر قرمز مشخص شوند.

وسایل دور ریختنی نیاز به بسته‌بندی ندارند. آن‌ها را در کیسه زباله‌های بزرگ قرار دهید و به بیرون از خانه منتقل کنید. در مرحله بعدی می‌توانید سراغ خرید وسایل جدید مثل خرید میز تلویزیون و سایر لوازم مورد نیاز خود بروید.

 بسته‌بندی صحیح لوازم برای حمل ایمن وسایل

3. لوازم گران قیمت را به صورت شخصی جابه‌جا کنید

خرید وسایل جدید برای خانه وقت و انرژی زیادی از شما می‌گیرد. مثلا خیلی‌ها چنان درگیر خرید تخت، پرده و فرش می‌شوند و هر لحظه قیمت کمد لباس ریلی و سایر لوازم را چک می‌کنند، که مهم‌ترین نکات اسباب کشی را از یاد می‌برند.

یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی که باید بدانید، روش حمل وسایل باارزش است. برخی افراد با بی‌احتیاطی زیورآلات، لوازم ارزشمند و طلاها را مابین سایر لوازم و داخل ماشین‌های حمل اثاثیه قرار می‌دهند. چنین کاری اشتباه است. در چنین شرایطی امکان گم یا دزدیده شدن لوازم ارزشمند شما وجود دارد. پس بهتر است اجناس گران‌قیمت را با ماشین شخصی خود تا منزل جدید حمل کنید.

4. لوازم ضروری خود را در دسترس قرار دهید؛ قانون اسباب کشی در آپارتمان

برخی وسایل به طور روزمره استفاده می‌شوند. لوازم بهداشتی و شخصی، برخی از لباس‌های دم‌دستی و تعدادی از ظرف و ظروف جزو این وسایل هستند. هنگام اسباب‌کشی باید این وسایل در دسترس شما باشند. بنابراین آن‌ها را در قسمت انتهایی ماشین حمل بار قرار دهید تا خیلی زود آن‌ها را جابه‌جا کنید و در دسترس قرار دهید. وسایل دیگری مثل جاکفشی ساده و ارزان یا لوازم داخل کمدها و کابینت‌ها را می‌توانید زودتر از همه داخل ماشین بچینید. چرا که این‌ها هیچ‌گاه مورد استفاده ضروری قرار نمی‌گیرند.

امکان دسترسی آسان به لوازم ضروری در اسباب‌کشی

5. لباس‌های آویز را در یک ملحفه بزرگ بپیچید؛ نکات اسباب کشی لباس‌ها

بخش مهمی که در اسباب‌کشی باید به آن توجه کنید، لباس‌های داخل کمد و کشوها هستند. لباس‌ها باید با دقت و احتیاط بسته‌بندی و حمل شوند تا از هرگونه آسیب و آلودگی در امان بمانند. در مورد جمع‌آوری و بسته‌بندی لباس‌ها به این نکته‌ها توجه کنید:

●    کشوهای کمدها را همان‌طور که هستند به کیسه زباله‌های بزرگ انتقال دهید.
●    کارتن‌های بزرگ و سنگین مخصوص حمل کتاب، جای مناسبی برای جا دادن لباس‌های اضافه هستند. این روش کمک می‌کند تا کارتن کتاب‌ها هم بیش از اندازه سنگین نشوند.

●    لباس‌های آویز داخل کمد را به همان شکل داخل ملحفه بپیچید و آن‌ها را بعد از اسباب‌کشی، خیلی سریع آویزان کنید.

بعد از اسباب‌کشی، جا دادن کشوها و آویزان کردن لباس‌ها مشغول چیدمان اتاق خواب کوچک با وسایل ساده و زیبا شوید.

نحوه بسته‌بندی و جابه‌جایی لباس‌ها در اسباب کشی

6. ترفندها و نکات جابه‌جایی گیاهان؛ لطافت و ظرافت گل و گیاه را فراموش نکنید

حمل‌ونقل گیاهان از خانه قبلی به منزل جدید نیاز به دقت و احتیاط کافی دارد. گلدان‌ها و گیاهان بزرگ را به همان شکل منتقل کنید. گلدان‌های کوچک را داخل جعبه بچینید و در انتها یک چوب بلند به اندازه بلندترین گلدان داخل آن قرار دهید. سپس روی جعبه یک پلاستیک دارای منفذ بکشید و آن را کاملا بپوشانید.

7. جابه‌جایی لوازم شکستنی؛ وسایل شکستنی را با دقت و احتیاط بسته‌بندی کنید

برای بسته‌بندی لوازم شکستنی، این مراحل را قدم به قدم پشت‌سر بگذارید:

●    یک چک لیست از شکستنی‌ها تهیه کنید.
●    مکان مناسبی مثل روی میز ناهارخوری یا یک گوشه دنج را برای بسته‌بندی در نظر بگیرید.
●    شکستنی‌های سنگین را از سبک‌ترها جدا کنید.
●    کارتن‌های سالم، چند لایه، محکم و با ابعاد مناسب سفارش دهید.
●    وسایل را با دقت لای پارچه، روزنامه باطله یا نایلون حباب‌دار بچینید.
●    در نهایت روی کارتن علامت بزنید تا با دقت و احتیاط حمل شوند.

بهترین کار این است که بعد از بسته‌بندی کامل شکستنی‌ها، اسامی وسایل را روی کارتن بنویسید تا باز کردن و چیدن آن‌ها سریع‌تر و با دقت بیشتری انجام شود.

حمل با احتیاط شکستنی‌ها در اسباب کشی

8. تمیزکاری و سمپاشی خانه جدید فراموش نشود

اگر می‌خواهید فرایند اسباب‌کشی راحت‌تر و سریع‌تر انجام شود، خانه جدید را از قبل تمیز کنید و سمپاشی کامل انجام دهید. در این‌صورت به محض ورود وسایل، آن‌ها را می‌چینید و جلوی به‌هم ریختگی خانه را می‌گیرید.

9. تا قبل از مشخص نشدن جای وسایل، بسته‌ها را باز نکنید؛ نکات اسباب کشی یخچال

فرض کنید همه وسایل را به خانه جدید منتقل کردید. خیلی‌ها در همین مرحله شروع به باز کردن کارتن‌ها می‌کنند و همه وسایل را بیرون می‌آورند. اما این کار اشتباه است. بهتر است ابتدا کارتن‌های مربوط به هر قسمت از خانه را به همان نقطه انتقال دهید. مثلا کارتن‌های حاوی ظروف باید به آشپزخانه بروند و لباس‌ها و کتاب‌ها به اتاق خواب منتقل شوند. سپس به ترتیب وسایل مربوط به هر بخش را همان جا باز کنید و آن‌ها را بچینید.

بوفه، مبلمان و وسایل بزرگ مثل یخچال و تلویزیون را هم در گوشه‌ها قرار دهید تا جلوی به هم ریختگی و نابسامانی گرفته شود.

اهمیت مشخص شدن جای وسایل در اسباب کشی

همه نکات اسباب کشی که از قبل باید بدانید

اسباب‌کشی کاری پر‌زحمت و طاقت‌فرسا است. حالا تصور کنید این فرایند بدون برنامه‌ریزی و بی‌توجه به نکات و ریزه‌کاری‌ها انجام شود. در این‌صورت شما در طول اسباب‌کشی بیش از اندازه از لحاظ روحی و جسمی خسته می‌شوید و کارها هم مطابق میل شما پیش نمی‌روند.

جشنواره تعویض محصولات کهنه با نو بلج

بنابراین بهتر است وقت کافی برای این کار اختصاص دهید، برنامه‌ریزی داشته باشید و به نکات اسباب کشی هم به طور کامل توجه کنید. در این‌صورت یک اسباب کشی راحت و کم‌دردسر خواهید داشت و خیلی زود در منزل جدید جا می‌افتید. پس بهتر است هرچه زودتر مشغول شوید و برنامه‌ریزی خود را به تعویق نیندازید!

252
0
1
آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟
  • بله
  • خیر

درود بر شما! خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با
دوستان خود به اشتراک بگذارید

متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌
خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید.

دیدگاه شما

سؤالی دارید ؟ 53138 021

^