ابعاد استاندارد انواع تخت خواب، سایز کودک تا دونفره بزرگسال

آشنایی با ابعاد تخت استاندارد
زمان مطالعه: 4 دقیقه
تحریریه بُلج
سه شنبه 15 فروردین 1402

آیا می‌دانستید یکی از دلایل مهم کمردرد صبحگاهی، خوابیدن روی تخت‌هایی با سایز غیراستاندارد و تشک‌هایی با ارتفاع نامناسب است؟ هنگام خرید تخت، یکی از مهم‌ترین موارد مهم، سایز و ابعاد تخت است. باتوجه‌به اینکه قصد خرید تخت برای خودتان یا فرزندتان را دارید، سایز و ابعاد تخت متفاوت است. در این مقاله از مجله بلج، سایز استاندارد انواع تخت را از زمان نوزادی تا بزرگسال بررسی کردیم. پس از خواندن این مطلب می‌توانید بهترین سایز تخت را متناسب با نوع کاربری و فضایی که در اختیار دارید، انتخاب کنید.

ابعاد تخت نوزاد؛ عامل موثر در انتخاب سرویس خواب نوزاد

در انتخاب سرویس خواب نوزاد، توجه به سایز تخت اهمیت دارد. اگر قصد استفاده از تخت نوزاد تا نهایتا یک سالگی نوزاد را داشته باشید، نیاز است سایز بزرگ‌تری برای تخت او انتخاب کنید. به‌طور معمول، تخت‌های نوزاد از ابعادی با طول ۱۵۰ تا ۱۸۵ سانتی‌متر تشکیل شده است. عرض تخت ۹۰ سانتی‌متر و ارتفاع تخت تا زمین نیز بین ۱۰۰تا ۱۱۰ سانتی‌متر است. البته نمونه‌ تخت‌هایی با ارتفاع کوتاه‌تر نیز وجود دارد که پایین آمدن از تخت را برای کودکتان در سنین بالاتر راحت‌تر خواهد کرد.

آشنایی با ابعاد استاندارد تخت نوزاد

ابعاد تخت کودک؛ تختی مناسب برای سنین کودکی تا نوجوانی

ابعاد تخت یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت تخت خواب یک نفره و دونفره به‌شمار می‌رود. برای مثال تخت‌های ساده یک نفره برای نوجوانان نسبت به تخت‌های دونفره بزرگسال، قیمت پایین‌تری دارد. برای انتخاب سایز تخت مناسب کودکتان از سنین کودکی تا نوجوانی، می‌توانید از تخت با طول ۱۴۰، عرض ۶۰و ارتفاع ۳۵ سانتی‌متر استفاده کنید.

ابعاد تخت یک نفره نوجوان؛ تختی متناسب با سن رشد نوجوان

باتوجه‌به دوران رشدی که نوجوانان سپری می‌کنند، برای انتخاب تخت نیاز است تختی با ابعاد بیشتر از قد فرزندتان خریداری کنید. در این صورت، با رشد قدی او در دوران بلوغ، همچنان سایز تخت خواب اندازه او خواهد بود. معمولا تخت‌های نوجوان با طولی بین۱۳۰ تا ۱۸۰ سانتی‌متر ساخته می‌شود. عرض تخت نیز بین ۹۰ تا۱۱۰ سانتی‌متر است. البته باتوجه‌به طراحی و شکل تخت، ممکن است این اندازه در انواع تخت خواب تک نفره یا  تخت خواب دو نفره جدید در حد چند سانت تغییر کند.

توجه به رشد نوجوان‌ها برای انتخاب سایز تخت

ابعاد استاندارد تخت 1 نفره بزرگسال؛ تختی با یک شیک و جذاب برای اتاق تک‌نفره

در تعیین اندازه استاندارد تخت یک نفره، ابعاد تخت یک نفره فلزی با چوبی تفاوتی ندارد. باتوجه‌به نوع تخت و سبک طراحی مدرن یا فانتزی آن، ممکن است همراه با میز تحریر، پاتختی یا میز توالت ساخته شود. به‌طورمعمول ابعاد استاندارد تخت خواب یک نفره طول ۲۰۰ و عرض ۹۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر است.

خرید اقساطی انواع تخت خواب

البته تختی با ابعاد ۲۰۰ در ۱۲۰ سانتی‌متر، ابعاد  تخت یک و نیم نفره است. این تخت‌ها برای کسانی مناسب بوده که زیاد در خواب می‌غلتند یا حیوان خانگی دارند که روی تخت می‌خوابد. اگر اتاق کوچکی دارید و به‌صورت مشترک استفاده می‌کنید، انتخاب تخت دو طبقه یا تخت تاشو به‌جای دو تخت یک نفره گزینه مناسبی برایتان خواهد بود.

ابعاد تخت خواب دو طبقه؛ مخصوص اتاق های کوچک و مشترک

برای اتاق‌های نقلی یا مشترک، تخت‌های دو طبقه بهترین گزینه است‌. این تخت‌ها با قرار گرفتن دو تخت یک نفره روی هم، فضای کمی اشغال می‌کنند. علاوه‌بر این، مدل‌های فانتزی و جذاب تخت‌، فضای اتاق را شیک و خاص خواهد کرد. ابعاد تخت دو طبقه استاندارد معمولا طول ۲۰۰، عرض ۹۰ و ارتفاع ۱۶۸ سانتی‌متر از تخت بالا تا زمین است.

باتوجه‌به نوع و مدل تخت دو طبقه، این ابعاد ممکن است متفاوت باشد. فاصله بین تخت پایین و تخت بالا نیز اندازه‌ای بین ۸۳ تا ۹۶ سانتی‌متر دارد. در مورد سایز تشک نیز می‌توان گفت ارتفاع استاندارد تشک حدود ۵۰ سانتی‌متر است.

تخت‌های دو طبقه بهترین گزینه برای اتاق‌های کوچک

ابعاد تخت تاشو یک نفره؛ برای استفاده بهینه از فضاهایی با متراژ کم

تخت‌های تاشو، با امکان تبدیل به مبل و تخت، در فضایی با متراژ کم در اتاق یا سالن مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع تخت‌ها هنگام استفاده به‌صورت افقی باز شده و به تخت تبدیل می‌شوند. مبل‌های تخت خواب شو ابعاد و سایزهای مختلفی دارند. به‌طور کلی ابعاد تخت تاشو یک نفره، در اندازه‌ای با طول ۲۰۰ و عرض ۹۰ سانتی‌متر و ارتفاع آن از زمین ۲۱۵ سانتی‌متر است. برای باز شدن مبل‌های تخت‌خواب‌شو به فضایی حدود ۲۳۰ سانتی‌متر نیاز دارید. با این حال، باتوجه به طراحی مبل تخت خواب شو ممکن است این اندازه در حد چند سانت متفاوت باشد.

استفاده از تخت تاشو در اتاق خواب یا اتاق نشیمن

ابعاد تخت دونفره استاندارد؛ تخت خواب مناسب زوج‌ها، والدین و اتاق‌های بزرگ

تخت خواب‌های دونفره در مدل و سایزهای مختلفی طراحی می‌شوند. باتوجه‌به سایز کوچک، متوسط، بزرگ و کینگ ابعاد آن‌ها متفاوت است. به‌طور معمول همگی طولی به‌اندازه ۲۰۰ سانتی‌متر دارند. درحالی‌که عرض‌ آن‌ها براساس نوع تخت متفاوت است.

اندازه استاندارد تخت دو نفره کوچک مخصوص زوج‌های جوان اندازه‌ای برابر با ۲۰۰ در ۱۴۰ سانتی‌متر است. ابعاد تخت خواب دو نفره متوسط، ۲۰۰ در ۱۶۰ سانتی‌متر بوده و در نوع بزرگ اندازه تخت به ۲۰۰ در ۱۸۰ سانتی‌متر تغییر می‌کند. برای اتاق‌های بزرگ با فضای لاکچری نیز تخت‌های دونفره کینگ با ابعاد سفارشی ۲۲۰ در ۲۲۰ سانتی‌متر ساخته می‌شود.

بررسی سایز انواع تخت‌های دو نفره

سایز استاندارد و دلخواه تخت خوابتان را در بلج انتخاب کنید

در این مقاله، ابعاد تخت خواب کودک، نوجوان و تخت یک نفره و دونفره بزرگسال را بررسی کردیم. با وجود فضاهای کوچک در خانه، انتخاب تخت‌های دوطبقه یا مبل‌های تخت‌خواب‌شو، گزینه کاربردی‌تری خواهد بود. علاوه‌بر این، می‌توانید سایز موردنظر تخت را بر اساس سلیقه و نیاز خودتان سفارش دهید. در این زمینه می‌توانید از بخش محصولات و سرویس خواب بلج، انواع تخت در اندازه‌های مختلف را بررسی و سفارش دهید. از نظر شما سایز استاندارد تخت چه ابعادی است؟ نظرتان را در بخش کامنت با ما درمیان بگذارید.

278
0
0
آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟
  • بله
  • خیر

درود بر شما! خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با
دوستان خود به اشتراک بگذارید

متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌
خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید.

دیدگاه شما

سؤالی دارید ؟ 53138 021

^