راهنمای ساده ی شستشوی تشک خوشخواب در منزل

راهنمای ساده ی شستشوی تشک خوشخواب در منزل
زمان مطالعه: 5 دقیقه
تحریریه بُلج
چهارشنبه 6 بهمن 1400

اما از آنجا که هرچند ماه یک بار برای اطمینان از تمیز و عاری از هرگونه میکروب بودن تشک و کالاهای خواب دیگر مثل سرویس خواب یا بالش، نیاز است شسته شود، پس ارزش آن را دارد که برای آن وقت بگذاریم. اگر شما هم دغدغه ی شست و شوی صحیح تشک خوشخواب خود را دارید، این مقاله برای شما است، پس خواندن آن را از دست ندهید.

هرچند وقت یک بار باید تشک خوشخواب خود را تمیز کنیم؟

تشک عنصری از دکوراسیون اتاق خواب است که مسئولیت فراهم کردن خوابی با کیفیت و کمیت مناسب را برای ما دارد؛ عنصری که یک سوم وقت خود را همراه آن هستیم پس اطمینان پیدا کردن از تمیز بودن آن اهمیت بسیار زیادی دارد. کارشناسان پیشنهاد می کنند هر شش ماه یک بار نسبت به شست و شوی آن اقدام کنیم. چرا که ما بطور میانگین روزانه 5.1 گرم از پوست خود را در قالب پوست مرده از دست می دهیم و این می تواند تا یک میلیون مایت گرد و غبار( موجودات میکروسکوپی که در گرد و خاک خانه وجود دارند) را تغذیه کند و به این صورت تشک شما به تنهایی می تواند محل زندگی 10 میلیون مایت گرد و غبار باشد. پس تمیز کردن تشک خوشخواب خود را جدی بگیرید.


مراحل شست و شو و تمییز کردن تشک خوشخواب

خب حالا که دلیل اهمیت بالای شست و شوی تشک را می دانیم، نوبت به مرحله اصلی یعنی تمیز کردن تشک می رسد. ما فرآیند شستشوی تشک را در 9 مرحله خلاصه کردیم که با هم در ادامه مراحل این کار را یاد می گیریم


1) فراهم کردن وسایل مورد نیاز: تمیزکننده آنزیم دار یا مایع ظرفشویی یا مایع لباسشویی، چند پارچه یا دستمال پارچه ای کوچک، جاروبرقی، آب سرد

2) جدا کردن کامل روتختی ها و شستشوی آنها در ماشین لباسشویی در دمای بالا

3) با جاروبرقی کاملا تمام قسمت های تشک را تمیز کنید

4) مرحله ی تمیز کردن نقطه ای برای از بین بردن لکه ها به کمک اسپری کردن تمیزکننده آنزیم دار یا مایع لباسشویی بر روی آن دستمال پارچه ای و سپس دستمال کشیدن روی لکه ها

5) فراموش نکنید به هیچ وجه تشک را در آب غوطه ور نسازید یا حتی بطور مستقیم مایع تمیزکننده یا آب را روی تشک نریزید چرا که اغلب تشک ها، به عنوان مثال مموری فوم، اصلا نباید خیس شوند.

6) سپس آب سرد روی پارچه ی جدیدی اسپری کرده و از آن  برای پاک کردن مایع تمیزکننده ها از سطح تشک کمک بگیرید.

7) سپس وقت استفاده از نور خورشید برای خشک کردن و از بین بردن آلودگی های احتمالی باقی مانده است.

8) حالا وقت جارو کشیدن مجدد روی سطحی که مراحل قبلی را برای آن انجام دادیم، است.

9) تمام مراحل گفته شده را برای دیگر قسمت ها و زوایای تشک تکرار کنید.

10) در پایان از یک محافظ تشک برای پوشاندن آن کمک بگیرید تا در آینده آلودگی کمتری به خود تشک منتقل شود.

تمیز کردن تشک تخت با استفاده از جوش شیرین و نمک

اگر نمی توانید تشک خود را بعد از تمیز کردن در مقابل نور مستقیم خورشید و هوای تازه قرار دهید، جوش شیرین گزینه ی بسیار خوب و قابل اطمینانی برای شما خواهد بود. لایه ای از آن را روی تمام قسمت های تشک بریزید و چند ساعتی ( هر چه طولانی تر، بهتر ) اجازه دهید بماند

جوش شیرین هرگونه رطوبت یا بوی بد را به خود جذب کرده و تشکی خشک و خوش بو را تحویل تان خواهد داد. از باز کردن پنجره ها برای ورود نور خورشید به اتاق نیز غافل نشوید چرا که نور خورشید برای جوش شیرین همچون کاتالیزگر عمل خواهد کرد.

تمیز کردن و شستشوی ادرار از تشک خوشخواب

اگر هنوز جای آن تازه است، می توانید این مراحل را به ترتیب برای تمیز کردن آن از روی تشک طی کنید:


- جدا کردن روتختی و انتقال آن به ماشین لباسشویی برای شست و شو در دمای بالا

- ترکیب آب و سرکه ی سفید به نسبت مساوی در یک بطری اسپری

- کمک گرفتن از یک حوله کاملا خشک برای جذب ادرار از روی تشک 

- حوله را به آرامی روی تشک بگذارید و بردارید، اما روی آن نمالید تا ادرار به عمق بیشتری از تشک نرود

- ترکیب آب و سرکه ی سفید را روی محل به آرامی اسپری کنید

- محل را با لایه ای ازجوش شیرین بپوشانید و 8 الی 10 ساعت اجازه دهید در همین حالت، بماند

- با جارو برقی جوش شیرین را از محل پاک کنید

- اگر همچنان اثر یا بوی ادرار باقی مانده، مراحل قبل را تکرار کنید

اما اگر جای ادرار خشک شده، مراحل زیر می توانند به شما برای رفع اثر و بوی آن کمک کنند:

تهیه ی اسپری تمیز کننده جادویی با این فرمول: 200 میلی لیتر هیدروژن پراکسید+ 3 قاشق غذاخوری جوش شیرین+ 2 یا 3 قطره مایع تمیزکننده همچون مایع ظرفشویی(+ در صورت تمایل می توانید از چند قطره ی روغن اسطخو دوس برای ایجاد رایحه ای خوب و آرامش بخش نیز کمک بگیرید، البته بطری را خیلی تکان ندهید، چند حرکت کوچک برای ترکیب شدن کافی خواهد بود)

- محلول ایجاد شده را روی محل مورد نظر به آرامی اسپری کنید

- اجازه دهید جای آن خشک شود

- مواد باقی مانده از محلول را بعد از خشک شدن، با جاروبرقی پاک کنید.

و اما یک سوال؛ تا کی باید تشک ها را شست؟!

تا به این جا با هم روش های کاربردی برای شست و شو و نظافت تشک ها را بررسی کردیم و دانستیم که برای افزایش طول عمر تشک چطور باید آن را تمییز کرد. اما سوال اصلی این جاست که ما تا چه زمانی باید به شستن تشک ادامه بدهیم یا به بیان ساده کی بهتر است دست از تشک قدیمی خودمان بر داریم و تشکی جدید بخریم. 


پاسخ این سوال برای شرایط مختلف، متفاوت است و به عواملی مثل جنس تشک، مارک و برند تشک بستگی دارد. اما به طور میانگین بهتر است هر 5 یا 6 سال یکبار تشک خود را تعویض کنید و تشک نو بخرید. اما این نکته را در نظر بگیرید تا زمانی که حالتان با خوابیدن بر روی تشک خوب باشد بهتر است که تشک را عوض نکنید تا حداقل به 5 سال برسیم. 

اگر شرایط شما برای خرید تشک مهیاست باید به سوال بزرگی در ذهن خود پاسخ دهید. بهترین برند تشک کدام است. ما در مقاله کدام مارک تشک بهتر است؟ مفصل برند های مطرح در ایران را بررسی کردیم که مطالعه آن را هم به شما قبل از خرید تشک توصیه می کنیم.

در این مقاله از مجله اینترنتی بلج، با هم دیدیم که شستن تشک خوشخواب در منزل آن قدرها هم چالش بزرگی نیست و فقط کافی است برای آن زمان بگذارید. وقتی خودتان بر اساس دستورالعمل های گفته شده به درستی این کار را انجام دهید، قطعا اطمینان خاطر بیشتری نسبت به نتیجه ی کار خواهید داشت تا اینکه بخواهید فرد دیگری در جای دیگری این کار را انجام دهد. اگر شما هم تجربه ی این کار را دارید، می توانید در ادامه نظرات و ایده های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

331
0
0
آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟
  • بله
  • خیر

درود بر شما! خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با
دوستان خود به اشتراک بگذارید

متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌
خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید.

دیدگاه شما

سؤالی دارید ؟ 53138 021

^