معرفی سبک دکوراسیون شابی شیک

معرفی سبک دکوراسیون شابی شیک
زمان مطالعه: 4 دقیقه
تحریریه بُلج
چهارشنبه 6 بهمن 1400

دکوراسیون شابی شیک از 1980 تا 2020

دکوراسیون شابی شیک از سال 1980 وارد دنیای جذاب دکوراسیون شد. البته این دکوراسیون در ابتدا با تجمل گرایی و استفاده از لوکس ترین وسایلی مانند مبلمان و سرویس خواب همراه بود. ناگفته نماند که در آن دوران استفاده از لوازم لوکس و به عبارت «تجمل» گرایی بسیار رواج داشت اما رفته رفته این سبک هم وابسته به زمان تغییر پیدا کرد تا اینکه این روزها ما این سبک دکوراسیون خانه های اروپایی را به عنوان یک سبک رمانتیک، ظریف و کلاسیک به یاد می آوریم. 

سبک دکوراسیون شابی شیک با رنگ های خنثی

دکوراسیون شابی شیک یا شبی شیک، کدام درست است؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد ویژگی های فوق العاده این سبک از دکوراسیون صحبت کنیم، جا دارد تا در مورد نام این سبک و همچنین تلفظ آن به زبان فارسی صحبت کنیم. 

Shabby chic عنوان جذابی است که در بریتانیای کبیر نامگذاری شده است در مفهوم کلی shabby به معنای، کهن، کلاسیک و قدیمی است و در کنار آن chic به معنای شیک و برازنده است. ترکیب این دو مفهوم در کنار هم به وجود آورنده مفهومی از اصالت، زیبایی و ماندگاری است. 

این دکوراسیون وقتی وارد ایران شد، مردم آن را با عنوان «شبی شیک» یا «شابی شیک» عنوان کردند و هر دو مورد بین مردم مرسوم است. پس اگر هر دو نام به گوشتان رسید تعجب نکنید. 

ویژگی های اصلی دکوراسیون شبی شیک 

دکوراسیون شبی شیک، ویژگی های متفاوت زیادی را با اهداف زیادی دنبال می کند. اگر شما دوست دارید از این ویژگی های فوق العاده در سبک دکوراسیون خود استفاده کنید، حتما به ریز نکات این مقاله توجه داشته باشید چرا که نادیده گرفتن یکی از این ویژگی ها، اصالت موجود در این سبک از دکوراسیون را تحت تاثیر قرار می دهد و نتیجه کار را تغییر می دهد. 

•    استفاده از رنگ های خنثی مثل سفید، طوسی 

•    استفاده از پترن های کلاسیک در طراحی 

•    استفاده از مبلمان های کلاسیک و قدیمی 

•    به کارگیری از طرح گل های مینیمال در پرده ها، رومیزی ها و ملافه ها 

•    از پارچه های گلدوزی شده برای سبک شابی شیک کمک بگیرید

سبک دکوراسیون شبی شیک با نقش هایی از طبیعت

هر المان نوستالژیک را وارد دکوراسیون شابی شیک نکنید

یکی از ویژگی های ملموس دکوراسیون شبی شیک این است که از المان های نوستالژی استفاده کنیم اما باید در نظر داشت که همیشه هم این ویژگی پاسخگو نیست. 

به عنوان مثال یک کتابخانه دیواری با طرح چوب قدیمی که با رنگ آبی رنگ آمیزی شده است و در اثر گذر زمان لایه های چوب از آن رنگ باز کرده است می تواند ایده مناسبی برای اتاق های شابی شیک باشد، در صورتیکه یک ساعت چوبی قدیمی بزرگ که با عقربه های بزرگ دیده می شود و حس نوستالژی را ایجاد می کنید هیچ جایی در این دکوراسیون ندارد.

استفاده از المان های نوستالژیک در سبک شابی شیک

نقاشی روی چوب، ویژگی آنتیک سبک دکوراسیون شبی شیک 

همانطور که توجه کردید، ما در سبک دکوراسیون شابی شیک استفاده از پارچه های گلدار و همچنین طرج های گلدوزی شده را به شدت پیشنهاد کردیم اما جالب است بدانید که طرح ها و رنگ ها تنها در پارچه ها دیده نمی شود چرا که مهم ترین ویژگی لوازم در این سبک این است که طرح هایی مانند گل و پرنده روی چوب صندلی، میز کنسول، و کتابخانه ها دیده می شود. 

به همین دلیل اگر شما کالایی چوبی را دیدید که با طرح نقاشی های جذاب تزئین شده است، شک نداشته باشید که قطعه ای از یک دکوراسیون شابی شیک را مشاهده کرده اید.

ترفندهای اجرایی برای دکوراسیون شابی شیک در منازل ایرانی

اگر شما به اجرای این دکوراسیون فوق العاده هیجان انگیز فکر می کنید، اجازه دهید تاچند ترفند اجرایی برای شبیه سازی وسایل خود به این دکوراسیون را به شما معرفی کنیم. 

از ترفند سنباده کشی برای قدیمی جلوه دادن اکسسوری ها و مبلمان خود استفاده کنید

اولین ترفند استفاده از سنباده برای قدیمی نشان دادن وسایل خانه است. به عنوان مثال اگر شما مبلمان چوبی قدیمی دارید می توانید با کمک سنباده و با ساییدن پایه ها و دسته های آن خراش هایی جهت بی رنگ شدن چوب ایجاد کنید و به این واسطه یک مبلمان کلاسیک و قدیمی برای خود ایجاد کنید. 

البته توجه کنید که برای سنباده کشیدن روی لوازم چوبی حتما باید تبحر کافی داشته باشید اگر نه به چوب آسیب می رسانید. 

با یک قلم و رنگ روی صندلی و وسایل چوبی خود را طراحی کنید

یکی دیگر از ترفندهای اجرایی برای دکوراسیون شابی شیک این است که با کمک یک قلم و رنگ طرح های ساده ای از گل و یا پرنده روی پشتی صندلی و میز چوبی خود ایجاد کنید. توجه داشته باشید که قرار نیست یک طرح خارق العاده خلق کنید پس تنها به کشیدن گل و برگ های کوچک اکتفا کنید. 

از اکسسوری های عتیقه برای خانه به سبک شابی شیک استفاده کنید  

اکسسوری ها همیشه درهمه نوع از دکوراسیون خانه ها نقش دارند. به عنوان مثال اشیا قدیمی مانند گرامافون ها، دکوری ها و یا گلدان های سنگین قدیمی می تواند یک المان فوق العاده در شابی شیک به حساب بیاید. پس اگر این اکسسوری ها برای شما در دسترس است می توانید از آن ها در یک شلف دیواری کلاسیک استفاده کنید پس به هیچ عنوان آن را نادیده نگیرید. 

شابی شیک را در خانه های ایرانی با اصالت خودش بچینید

در این مقاله هر آنچه که باید در مورد دکوراسیون شابی شیک بدانید را در اختیار شما قرار دادیم. در نهایت توجه داشته باشید اگر به این سبک از دکوراسیون علاقه دارید، حتما به تمام ویژگی ها و المان های آن توجه داشته باشید تا اصالت این سبک از دکوراسیون حفظ شود. 

در نهایت نیز پیشنهاد می کنیم اگر تجربه به اجرا درآوردن این سبک از دکوراسیون را دارید حتما در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید تا سایر مخاطبان مجله بلج نیز با نظرات و ایده های شما آشنا شوند. 

321
0
0
آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟
  • بله
  • خیر

درود بر شما! خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با
دوستان خود به اشتراک بگذارید

متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌
خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید.

دیدگاه شما

سؤالی دارید ؟ 53138 021

^